Pravda skrytá vo vajci

Autor: Herbalife Nutrition
pravda skrytá vo vajci.

Vyliahne sa z neho zdravá strava a aktívny životný štýl?

V súčasnej dobe sa o vajciach veľa hovorí: Sú vôbec zdravé? Koľko je príliš?

Je lepší žĺtok alebo bielok?

 

Vajce patrí k najvýživnejším a najuniverzálnejším potravinám. Koho by

napadlo, že obyčajné vajce môže obsahovať toľko živín? Vďaka svojej jemnej

chuti sa vajcia skvele hodia do celého radu pokrmov, na ktorých si môžete

pochutnať v akejkoľvek dennej dobe.

 

Celé vajíčko obsahuje približne 80 kcal, asi 5 g tukov (z nich sú takmer všetky

prospešné monosaturované tuky) a menej než 200 mg cholesterolu. Jedno vajce

obsahuje takmer 6 g bielkovín, bielok ich obsahuje viac ako žĺtok. Ak si teda

pripravíte omeletu zo štyroch vaječných bielkov, bude obsahovať 14 g bielkovín, žiaden tuk, žiaden cholesterol a približne 70 kalórií.

 

Vajcia sú považované za jeden z najkvalitnejších druhov proteínu. Obsahujú

všetky potrebné aminokyseliny, ktoré vaše telo využíva na tvorbu dôležitých bielkovín

ako sú hormóny, enzýmy a svalová hmota. V žĺtkoch nájdete luteín a zeaxantín,

dva prirodzene sa vyskytujúce pigmenty a cholíny, živiny podporujúce zdravie

bunkových membrán*. Žĺtky sú navyše jedným z mála prirodzených zdrojov vitamínu

D, ktorý prispieva k správnemu vstrebávaniu vápnika.

 

Vajíčka majú v porovnaní s čerstvým mäsom, rybami alebo hydinou dlhšiu trvanlivosť.

Ak ich skladujete pri správnej teplote

v chladničke, vydržia čerstvé až 3 týždne od nákupu!

 

Ak máte pocit, že sú vajcia dobré len na občerstvenie, možno je načase tento

názor prehodnotiť. Zeleninová omeleta sa skvele hodí ako ľahká (ale uspokojujúca)

večera, miešané vajíčka môžeme zabaliť do tzv. wrapu na obed a plátky vajíčok

natvrdo s celozrnným suchárom sú výborným občerstvením.

 

A okrem všetkých výhod, o ktorých sme sa už zmienili, je tu ešte ďalší

aspekt: niekedy na ich prípravu ani nepotrebujete panvicu!

 

Až sa budete nabudúce ráno ponáhľať, skúste toto:

Vymažte šálku olejom a rozbite do neho vajce alebo vaječné bielky. Rozšľahajte

to vidličkou a vložte do mikrovlnnej rúry na najvyšší stupeň asi na minútu a pol,

uprostred procesu to trochu premiešajte. Takto pripravené vajíčka budú ľahké a

nadýchané. Môžete ich zjesť iba tak, alebo k ním pridajte kúsok avokáda alebo

lyžičku salsy a máte jednoduché jedlo alebo občerstvenie.

*https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171287/nutrients