Venujte sa cvičeniu, aj keď trávite čas doma

Autor: Herbalife Nutrition
venujte sa cvičeniu, aj keď trávite čas doma.

Dni sa predlžujú, slnko je jasnejšie, počasie teplejšie a za normálnych okolností by sme sa tešili, že strávime viac času vonku. Tento rok ale jar vyzerá inak. Kvôli epidémii onemocnenia COVID-19 sme nútení zostať doma, čo pro nás všetkých hlavne v tejto dobe predstavuje značnú výzvu.

Mnohým ľuďom sa môže zdať zdravý životný štýl a dostatok pohybu nemožnou úlohou: obzvlášť, keď máme toľko príležitostí oddávať sa čokoláde, sladkostiam a ďalším lákavým pochúťkam! 

Postavte sa takémuto pokušeniu a s pomocou nášho spravodajcu zostaňte vo forme! Pomôžeme vám sústrediť úsilie správnym smerom a dosiahnuť výsledky.

Nie je to síce najatraktívnejšia téma, určite však má zmysel robiť si záznamy o tom, na čom pracujeme a aké pocity to v nás vyvoláva, aby sme sa za pol roku mohli obzrieť a jasne vidieť, akú dlhú cestu sme urazili.

Vedeli ste, že i fitness plány môžu mať jojo efekt? Ľudia často nadšene začínajú s ambicióznym plánom, ktorý sa však postupne vytratí. Alebo je ich prístup k telesnej kondícii nekonzistentný a vedie k frustrácii.

 

Prečo si športovci vedú kondičný denník

Väčšina športovcov si vedie kondičný denník, ktorý predkladajú svojim trénerom. Niektorí tréneri nahliadajú do týchto denníkov pravidelne, iní ich otvoria iba v prípade, že narazia na problém (napríklad zranenie alebo zlé výkony).

Toto sú štyri hlavné dôvody, prečo si vrcholoví športovci vedú kondičný denník:

  • aby mali prehľad o svojom tréningovom pláne
  • aby pomohli trénerom s prevenciou poranení
  • aby videli svoj pokrok
  • aby spoločne s trénermi prišli na to, aké faktory hrajú rolu na ich ceste k úspechu či neúspechu

 

Kondičné denníky nie sú iba pre športovcov

Nemusíte byť vrcholový športovec, aby pre vás mal kondičný denník zmysel! Jeho vedenie vám ukáže cestu k dosiahnutiu kondičných a výživových cieľov. Sledovanie kondície vám pomôže s nasledujúcim:

  • dostať sa do formy
  • udržať si kondíciu
  • znížiť váhu
  • sústrediť sa na zdravie

 

Ako vám kondičný denník pomôže

Kondičný denník je vhodný pro každého bez ohľadu na fyzickú kondíciu. Je to preto, že:

  1. vám umožní objektívne zhodnotiť a pochopiť, ako sa vám darí (alebo nedarí) dosahovať svoje ciele. Vďaka nemu vyviniete väčšie úsilie a posuniete sa vpred.
  2. sa zameriame na skutočné výsledky. Ak sa na ceste k splneniu svojho fitness plánu stretnete s prekážkami vo forme poranení alebo iných životných situácií, denník vám pomôže udržať správny smer.

 

Veďte si jednoduchý denník, kam uvediete:

  • Deň a dátum: Môžete použiť elegantnú aplikáciu, diár alebo stolný kalendár, alebo si robte poznámky do svojho online kalendára.
  • Emócie: Emócie zhodnoťte vždy na konci dňa. Stačí napísať, či sa cítite byť spokojný, rozladený alebo v norme (a môžete použiť kľudne aj smajlíky). Do tejto sekcie si zapíšte poznámky alebo dôležité udalosti.
  • Aktivita: Zapíšte si čas, trvanie, druh a intenzitu danej aktivity.
  • Zhodnotenie telesnej kondície: Cítite bolesť alebo neprimeranú únavu? Bolo pre vás niektoré cvičenie zvlášť nepríjemné, alebo ste sa pri ňom naopak cítili skvele?
  • Výživa: Jedli ste vhodnú stravu? Napíšte si číslo od 1 do 10, 1 znamená, že vaše stravovanie bolo nevhodné, 10 znamená, že ste so sebou úplne spokojní.

 

A čo ďalej?

Po šiestich týždňoch vás očakáva trochu detektívna práca! Ohliadnuť sa do minulosti a zhodnotiť svoje aktivity a chovanie bude zábava. Kondičný denník vám odhalí prípadné problémy, alebo vám jasne ukáže vaše úspechy.

 

Ľudia, ktorí si kondičný denník dôsledne vedú, často odhalia nasledujúce vzorce:

  • Cvičenie: Skúste vypozorovať, kedy ste najaktívnejší. Pre niekoho môže hrať veľkú rolu deň v týždni, niektorí ľudia sú napríklad najaktívnejší v pondelok. Pokiaľ vám denník odhalí, že týždne, keď ste sa sústredili na cvičenie v pondelok, boli úspešnejšie, možno je čas začleniť pondelňajší tréning do programu každého týždňa!
  • Pokles aktivity: Ak vidíte, že sa vaša aktivita s postupom týždňa znižuje, skúste vypátrať príčinu. Ste unavení, rozboľavení alebo iba zaneprázdnení? Kondičný denník vám pomôže vytvoriť si konzistentný fitness plán.
  • Rozptýlenie: Život je niekedy hektický a plný prekvapení, ale odhalili ste, že určitý člen rodiny alebo kamarát vám často naruší kondičné plány? Požiadajte ho o podporu alebo mu ponúknite, aby sa k vám pridal.
  • Pocity: Určité druhy cvičení môžu ovplyvniť vaše emócie. Možno ste si všimli, že po niektorom druhu cvičení sa celý deň cítite skvele. Ak ste si vedomí toho, nie je čas zaradiť také cvičenie cez deň, kedy potrebujete pozdvihnúť náladu alebo sa motivovať? Ak naopak vidíte, že v dňoch, kedy idete do posilňovne, sa cítite pod psa, možno bude lepšie cvičiť doma alebo na čerstvom vzduchu.

Až Vám bude jasné, čo je pre vás najlepšie, môžete si vytvoriť dlhodobý plán cesty k úspechu.

 

V kondičnom denníku ide iba o vás

Tohto úspechu ste dosiahli len vďaka sebe. Akonáhle si začnete robiť pravidelné a objektívne záznamy o svojej kondícii, konečne necháte celý jojo efekt za sebou. Zoberte fitness plán do svojich rúk, naučte sa pracovať s vlastnou osobnosťou a časovými záväzkami. Uvidíte, že tentokrát sa vám podarí dosiahnuť svoje ciele!